Advertising

Saturday, October 30, 2010

Kisah Benar: Kisah Dato' dan Burung Tiong


Kisah Benar
DATO’ dan BURUNG TIONG

DATO’ : mungkin merujuk kepada pengiktirafan kepada orang tertentu . Kebanyakkan adalah dari kalangan pemimpin atau tokoh tertentu

BURUNG TIONG : sejenis burung yang makin pupus . Suaranya nyaring dan mampu menghafal atau mengajuk suara bila di ajar. Pemeliharaannya adalah salah jika tanpa kebenaran dan jual belinya adalah secara sulit . Biasanya di peraga oleh pemiliknya di dalam sangkar atau berantai kemas di beranda rumah.

Di kisahkan seekor tiong telah di tugaskan oleh tuannya untuk menyambut tetamu dengan ucapan ‘ Selamat Datang’ dan pulangnya ‘Terima Kasih “. Kebolehannya telah mengundangkan minat pelbagai orang, termasuk si pencuri.
Di suatu awal pagi , si pencuri telah masuk. Si tiong juga menyambutnya dengan SELAMAT DATANG. Si pencuri telah menangkapnya.. tiada bunyi yang dikeluarkan si tiong kerana tidak di ajar sedemikian. Si pencuri membawa tiong keluar dengan iringan ucapan ‘ Terima Kasih ‘..

Begitulah juga, kisah atau analogi DATO’ ini….yang mewakili sejumlah ramai rakyat Malaysia yang sudah di tiong, di biul, dan dibengongkan !!!

DATO’ ini di lihat baik , cerdik dan sekarang tokoh perniagaan berjaya melalui proksinya. Dulunya Setiausaha Parlimen ketika zaman Dr Mahathir . Ketika Anwar Ibrahim hampir di pecat, hampir setiap malam beliau bersama solat hajat di Bukit Damansara.

Secara kebetulan AKU menyapanya dan terjadilah dialog ringkas dengan DATO ‘ di Airport Alor Setar pada 29 Sept 2010.

( Memulakan perbualan dengan bertanya khabar, kesihatan , perniagaan dan langsung ke politik)AKU : Dato’, pasaipa Investor Britain tu komen macam tu ? ( isu kehakiman terhadap Anwar dan kesannya kepada ekonomi Malaysia )DATO' : Itulah kaki juboq, Barat akan sokong !AKU : ( binau dengan libasannya aku ternganga tak terkata apa, sambil berpura batuk mencari akai ) …uurgh uurgh
DATO : Jahat Anwar ini !
AKU : Takkan macam tu kot Dato’ ….. ( ayat aku tak sempat habis, dia cepat cantas) DATO' : Memang betoi Anwar buat kerja tu. Ustaz XX X yang bagitau.AKU : ( aku terpaksa terjah mencelah juga..) Ustaz tu tengok ka ? Dato’ jumpa Ustaz tu ka ?DATO' : Tak jumpa la ( tak jumpa ustaz itu ) . Tapi Mahkamah dah buat keputusan . Apa lagi nak kata !!
AKU : Tak semudah tu Dato’. Itulah isu yang di bangkitkan oleh Brenson tu dan juga Dr. Yusuf Qardawi
AKU : Tapi Dato' perasan tak,?? Pada mulanya Anwar di dakwa meliwat tapi .kemudiannnya di pinda tuduhan kepada “Rasuah salah guna kuasa ” kerana dikatakan menggempaq Ummi Hamilda. Dato’ ingat dak ? ( nampaknya stering dah di tangan aku !)DATO' : Ni kes apa pulak ? I tak tau , tak dengar pun .(suara dia mula kenduq )AKU : Dato', nampaknya rakyat diajaq oleh media untuk hapai skrip dan rakyat di paksa untuk jadi hakim !. Hukuman sebenar ke atas Anwar kerana salahguna kuasa , tetapi di canangkan sebagai hukuman liwat.Nanya rakyat kalau macam ni Dato' ? Yang cerdik pun pakat jadi pak turut dan tukang karut jugak !
DATO : Dak kot…AKU : Maaf Dato' saya ngaji tak banyak, tapi Dr. Yusuf Qardawi dah kata kita ikut Quran cukuplah - tuduhan liwat atau zina wajib ada 2 saksi yang bicarakan di mahkamah syariah. Kita nak ikut sapa Dato’?
DATO : Uurgh uurgh ( batuk )AKU : Kalu kerajaan jujur dan tiada agenda lain kenapa Anwar tak di bicara di Mahkamah Syariah ?DATO ' : Di kedua-dua mahkamah ( syariah dan sivil ) pun boleh juga ?AKU : Betoi ka dan pernahkah begitu ? Bukankah zina dan liwat ni kesnya sama dan selamanya di bicara di mahkamah syariah , walaupun tak ikut sepenuhnya hukum Islam . Kenapa perlu di mahkamah sivil ?Apa tujuannya ?
DATO : ( senyap )AKU : Apakah daftar nikah orang Islam di buat Pejabat Agama dan daftar di Pejabat Pendaftaran ? Tak kan kes nikah cerai di bicara di mahkamah sivil ? Sejak bila pula kes zina atau liwat tak di bicara dimahkamah syariah ? Bila ubah undang-undang tu ? Karut saja !! DATO ' : Yang tu I tak tau pulak .AKU : Berat Dato’ . Boleh dak kita selamatkan diri dengan berkecuali atau berkata ,’ hal liwat ni saya tak mau kata apa’. Bab tuduh ni dosa besaq.
DATO ‘ : ehem urgh AKU : Dato'. Apakah padan, mampu dan untung kita dok tanggung bangkai dengan tuduh liwat ni ? Kot lagi berat kita pula dok jadi burung tiong dan sebaqkan fitnah ni ( mulut aku koi ringan.)
DATO : Waalakumussalam ( tiba-tiba seorang kenalannya melintas dan memberi salam..)
Perbualan AKU dan DATO' terhenti siaran bila dia melayan tetamu baru.


…TAMAT.. Apa komen anda ?

-Cikgu Zack


No comments:

Post a Comment